Двигатель B48B20
BMW AG (Баварский моторный завод) является одним из самых известных и узнаваемых немецких автопроизводителей. Он в основном специализируется на производстве роскошных спортивных автомобилей, которые продаются по всему миру. Бренд формирует немецкую большую тройку вместе с такими крупными немецкими автопроизводителями, как Audi и Mercedes-Benz. В то же время Мюнхенская компания владеет другими популярными автомобильными брендами, которые включают Mini и Rolls-Royce.
Главной особенностью главных двигателей BMW является то, что они очень надежны, новаторские и долговечные. Такие характеристики привели к многочисленным престижным наградам, включая «Двигатель года». Вот почему двигатели BMW получили отличную репутацию и высокую оценку потребителей со всего мира.
Бавария Моторс представила рядный 4х цилиндровый движок. Главной особенностью выступала технология турбонадува Twin Scroll, которая имеет 2 канала, разделяющие камеру турбины. Использование этой технологии позволяет существенно повысить скорость отклика тяги на педаль газа. Если сравнивать этот движок с предшественниками, то он выигрывает за счет высоких оборотов. Чем быстрее силовой агрегат «крутиться» тем больше тяги и лошадиных сил он выдаст.
Характеристики двигателя B48B20
Мощность, л.с. | 184 — 258 |
Тип топлива | Бензин АИ-95 |
Объем, см*3 | 1998 |
Максимальный крутящий момент, Н*м (кг*м) при об./мин. | 270 (28) / 4600; 290 (30) / 4250; 290 (30) / 4600; 350 (36) / 4500; 350 (36) / 4800 |
Расход топлива, л/100 км | 2.5 — 7.8 |
Тип двигателя | Рядный, 4-цилиндровый |
Доп. информация о двигателе | непосредственный впрыск топлива |
Выброс CO2, г/км | 56 — 178 |
Диаметр цилиндра, мм | 82 |
Количество клапанов на цилиндр | 4 |
Максимальная мощность, л.с. (кВт) при об./мин. | 184 (135) / 5000; 184 (135) / 6500; 231 (170) / 6000; 249 (183) / 5200; 249 (183) / 6500 |
Нагнетатель | Турбина |
Система старт-стоп | да |
Степень сжатия | 10.2 — 11 |
Ход поршня, мм | 94.6 |
Преимущества
Впервые, этот вариант силового агрегата был представлен широкой общественности в 2015 году. Первый автомобиль, на который ставился этот двигатель, был рестайлинговая версия BMW F30.
BMW B48 — это четырехцилиндровый бензиновый двигатель с турбонаддувом, который заменил BMW N20. Запущен в производство с 2014 года. Он является частью модульного семейства двигателей BMW 3-цилиндрового (B38 / B37), 4-цилиндрового (B48 / B47 ) и 6-цилиндрового (B58)
BMW продемонстрировал четырехцилиндровый двигатель с турбонаддувом следующего поколения объемом 2,0 литра в дни инноваций BMW EfficientDynamics. Удивительно то, что MINI и 330i теперь будут иметь один и тот же стоковый двигатель!
Нагнетателя — это блок с двойной спиралью. Эта было невозможно реализовать на B38, поскольку у него было неравномерное количество цилиндров. У этого блока есть собственный специальный насос охлаждающей жидкости. Впускной коллектор также служит в качестве промежуточного охладителя воды и воздуха для автомобилей с задним приводом, в передних приводах используется обычный интеркулер.
В современных двигателях BMW, цепь синхронизации находится в задней части двигателя, будем надеяться, что она более надежна, чем N47. Масляный насос приводится в движение цепью, которая находится также сзади двигателя. Он имеет собственный натяжитель цепи и направляющие. Топливный насос высокого давления приводится в движение от распределительного вала, а не с помощью цепи синхронизации, как в предыдущих моделях.
В дополнение к верхней крышке есть четыре акустических чехла, что существенно снижают уровень шума. Они также обеспечивают теплоизоляцию, которая помогает двигателю прогреться быстрее.
Модификации
- B48B20T На начало мая 2014 года, это самый мощный вариант эффективного 4-цилиндрового мотора БМВ, который устанавливается на серийные автомобили с бензиновым агрегатом. Этот двигатель доступен на BMW 330i F30 и xDrive LCI.
- B48A20 Этот 2-литровый более мощный мотор устанавливается на тот же минивен 2 серии 225i Active Tourer F45, в том числе и на полноприводную версию 225i xDrive. С октября 2015 года мотор установлен на кроссовер БМВ Х1 второго поколения — F48 xDrive25i
Технические характеристики
Силовой агрегат был произведением надежности и это не голословно, ведь его ставили на широкую линейку автомобилей BMW. Производил этот двигатель BMW Plant Hams Hall, а инженеры нарекли его серийным номером 20.
Блок цилиндров изготавливался из алюминия. «Употреблял» исключительно 95 и 98 бензин, имел рядную конфигурацию с четырьмя цилиндрами. Двухлитровый двигатель выдавал 190 лошадиных сил, при 5 000 оборотов двигателя. Что касается крутящего момента, то от 270 до 350 Ньютон метров, при 4600 оборотов до 4800 соответственно. В двигателе применялись технологии Европейского стандарта Евро-6.
Масла
Автомобилисты довольствовались расходом топлива в 9 л на город, при езде по трассе, довольствовались шестью литрами расхода на 100 км, а смешанный цикл радовал семью литрами 95 или 98 бензина. Что касается масла, то на каждые 100 км пути, двигателем расходуется порядка 700 г. Инженеры рекомендуют использовать фирменное масло 5W 30 или 5W 40. Проводить самостоятельную замену масла или же обратиться на станцию технического обслуживания автомобиля необходимо спустя 10 000 километров пробега. Расход в статье указан для хороших и качественных немецких автобанов. Для наших дорог, отечественные специалисты рекомендуют заменять масло спустя 8 000 км пробега. Для того чтобы не перелить масло, инженеры также рекомендуют заливать не более 5 л в силовой агрегат.
ЧИП — тюнинг
Показатели, которые мы им указали выше, подходят для стоковых автомобилей. Но так как, Бавария Моторс до конца не договаривают, а местные и отечественные тюнинг-ателье увидели широкий потенциал двигателя, то повсеместно распространен чип-тюнинг этого двигателя, что приведет к общей мощности силового агрегата — порядка 300 лошадиных сил. Если проводить чиповку автомобиля на специализированном сервисе, то, как показывает практика и отзывы, потенциал потери ресурса двигателя сводится к нулю.
Надежность
Поговорим о надежности. Официалы на СТО говорят о том, что ресурс двигателя этой модели, сравнима со стандартами обслуживания других автомобилей этого же класса. Немецкие инженеры, в инструкции по эксплуатации автомобиля, рекомендуют проверять бензиновую установку каждые 10 000 км пробега. И мы не говорим об обязательности проведения
плановых технических осмотров на каждые 5 000 км. И не используйте услуги гаражных С.Т.О. Но про это будет другая статья, а мы продолжаем говорить о распространенных проблемах с двигателем. Как и в других силовых агрегатах, при длительной эксплуатации могут появляться посторонние шумы и стуки. Виной всему нестабильная и расшатанная работа коленчатого вала. Также необходимо обращать внимание на выпускной коллектор, который может засоряется сажей и другими продуктами отхода, что напрямую влияет на серьезную потерю мощности двигателя.
Проводить плановое обслуживание двигателя, немецкие инженеры разрешают самостоятельно в гараже. Мы имеем в виду пополнение уровня масла, замену прокладки главного блока цилиндров, маслосъемных колпачков и так далее. Однако проводить капитальный ремонт необходимо исключительно в боксах официальных сервисных центров.
Для того чтобы определить проблему в этом двигателе, обязательно рекомендуется выполнить плановую диагностику на С.Т.О. Качественный капитальный ремонт в гаражных условиях произвести абсолютно невозможно, также это может привести к более серьезным повреждениям, и существенно увеличит чек за обслуживание.
Подводя итоги, скажем, что силовые агрегаты серии В48В20 — это высокий показатель немецкого качества и надежности. Миллионниками назвать эти двигатели нельзя, но они способны подарить водителю 700-800 тысяч км приятной езды, с учетом правильного обслуживания силового агрегата, качественного масла и горючего топлива. Средние показатели расхода, и возможность протюнинговать двигатель практически до 300 лошадиных сил. При этом получить от 270 до 350 Ньютон метров крутящего момента. Если к этой смеси добавить задний привод к примеру BMW 5 серии, вы получите невероятное удовольствие. До новых встреч.
BMW N20 vs B48: Performance & Reliability
Zach is a BMW enthusiast with a passion for performance. With over 10 years of experience modifying and performing DIY work on BMWs, he’s developed a deep understanding of virtually every BMW engine. He’s also the proud owner of a 600whp N54 with upgraded twin turbos and an E30 325i drift car and has a particular affinity for the S58 engine. Zach is highly knowledgeable about all things BMW, but his expertise in tuning and performance mods sets him apart. His experience as an enthusiast, combined with his technical knowledge, makes him an essential resource for anyone looking to improve the performance of their BMW.
Published on February 14, 2020 April 14, 2023 Hours
Updated on April 14, 2023
The BMW N20 and B48 have big reputations to live up to. They power 20i, 25i, 28i, and 30i models; a large percentage of all BMW models. Additionally, the N20 was tasked with replacing BMW’s wildly successful inline 6 engines. These small 2.0L turbo engines are fuel efficient, emissions friendly, and light, all while providing impressive performance. How do the BMW N20 and B48 engines stack up?
BMW N20 Engine
Introduced in 2011, the N20 began phasing out the N52 the following year. It was a big deal. BMW is long known for their ability to build beautiful inline 6 engines. The N20 marks a big change to the inline 4, turbo engine. Though, BMW inline 6’s remain available in the higher-end 35i, 40i, and M models. Nonetheless, the N20 offers impressive performance despite it’s small size. The most powerful version, found in 28i models, makes 241hp and 258tq. Not too bad for a 2.0L engine. Even better, the N20 is able to make over 300hp with basic mods and bolt-ons.
BMW N20 Specs
Stock Power: 241hp
Record HP: 400+whp
Displacement: 1997cc (1.997L)
Turbocharger: “TwinPower” Single Turbo
Compression: 10.3 to 1
Bore x Stroke: 84.0mm (3.31”) x 90.1mm (3.55”)
Internals: Cast
Block Design: Open-deck
Redline: 7000
Injectors: Bosch solenoid style direct injectors
***Specs for 2.0L BMW N20 engine (N13 and N26 have slightly different specs)
BMW N20 Performance & Mods
While BMW quotes 241 horsepower to the crank, testing shows the stock N20 is closer to 230whp. Assuming a standard 15% drive-train loss the N20 is closer to 270 horsepower. Already a solid improvement over the 3.0L naturally aspirated N52 engine. Of course, turbo BMW engines gain respectable power from simple mods. A tune and bolt-ons push the N20 to 300+whp. However, don’t let engines like the N54, N55, or B58 fool you. Unfortunately, the N20 isn’t as stout. It is likely best to keep boost around 22psi peak.
We’ve seen dynos showing nearly 400whp. Though, this is on built N20’s with a larger turbo. Not too many N20 owners are truly pushing the limits. For most, it probably makes sense to upgrade to the turbo inline 6 engines if you’re looking for 330+whp. This is not meant to be a knock towards the N20’s performance. It’s truly an excellent engine for its size. However, the N20 has it’s limits and they should be respected.
Read our post about N20 mods here: BMW N20 350hp
BMW N20 Reliability
Overall, expect the BMW N20 to be a reliable engine. It seems to be a slight improvement over the preceding N52 engine. A concerning common problem is the N20 timing chain. This mostly applies to N20’s produced prior to 2015. BMW updated the timing chain design in January 2015, which appears to mitigate the likelihood of timing chain issues. Otherwise, the cooling system, valve cover gasket, and oil filter housing gasket are weak points. The N20 is not alone as many BMW’s are plagued by those issues.
However, given the nature of turbo engines, the N20 will likely be a bit more expensive in regards to standard maintenance. Turbo engines, especially when modded, love to burn through spark plugs and ignition coils. Not too expensive, but they can add up over time. Additionally, more frequent oil changes are always a good idea. We recommend changing the oil every 5,000-7,000 miles.
Read our post about N20 reliability here: Common BMW N20 Problems
BMW B48 Engine
Following the N20, BMW’s B48 packs a solid punch for a 2.0L inline 4. Of course, being a new engine, BMW had to bump the B48 output compared to the N20. Peak power comes in at 248-255hp on 30i models. However, BMW also went a step further with the B48. An upgraded version producing 302hp is found in new 35i models. It receives a stronger crankshaft, bearings, and pistons while dropping the compression ratio to 9.5:1. Additionally, responsible for delivering the impressive power, the upgraded 302hp B48 receives a larger turbo.
Another note, the B48 is a part of BMW’s modular B series engine objective. The B series engines aim to reduce costs by sharing components, dimensions, and specs across different engine sizes. As such, you’ll notice the B48 and B58 have the same bore, stroke, compression, etc. Some may shame BMW for cutting costs. However, we believe it is a step in the right direction. We believe it allows BMW to focus on perfecting one design.
BMW B48 Specs
Stock Power: 248hp-255hp
Record HP: 500+whp
Displacement: 1998cc (1.997L)
Turbocharger: “TwinPower” Single Turbo
Compression: 11.0 to 1
Bore x Stroke: 82.0mm (3.23”) x 94.6mm (3.72”)
Internals: Forged Rods & Crank
Block Design: Closed-deck
Redline: 7000
Injectors: Bosch solenoid style direct injectors
***Numbers based on B48 30i engine
BMW B48 Performance & Mods
As with the N20, the B48 comes slightly underrated from the factory. Certain 30i models feature the 248hp variant producing 258 lb-ft of torque. Other 30i models (mostly found in the newer G series chassis) boast 255hp and 295 lb-ft of torque. Aftermarket testing shows numbers closer to 230-240whp. Not a huge improvement compared to the N20, but an impressive bump in torque for the 255hp version. Not many have pushed the B48 too hard, yet. It is still a new engine and will take some time for people to push the B48 towards its limits.
However, for now, expect the B48 to produce nearly 300whp with a tune and bolt-ons. Again, pretty similar to the N20. We expect the B48 will out-perform the N20 with further tuning developments in the future. However, engine strength is the big question. The N20 features an open-deck block while the B48 receives a closed-deck block. Definitely a sound improvement for the B48. Though the bump in compression to 11 to 1 is questionable. Generally, higher compression is not great for boosted engines. Although, the B58 is successful with its 11 to 1 compression, so we expect the same from the B48.
Read our post about B48 mods here: BMW B48 300whp
BMW B48 Reliability
This is a tough one. The great news is – the B48 is off to an excellent start from a reliability perspective. However, it’s really too new to tell what may pop up down the road. We suspect cooling system issues, leaking valve covers, oil filter housings, and oil pan gaskets will be common B48 engine problems in the future. These are pretty common issues among almost all BMW’s.
For now, the B48 seems to be free of any common problems. Time will tell what may arise in the future. Nonetheless, expect the B48 to be a reliable engine overall. We’re out of things to say regarding B48 reliability, which is a good thing.
*We’ll write a B48 common problems post in the future.
BMW N20 vs B48 Performance
Both the N20 and B48 pack small 2.0L turbo engines that produce impressive power for their size. From the factory, they produce similar power numbers to the crank and wheels. However, B48 powered 35i models see a serious upgrade. Producing 302 horsepower, the 35i variant receives a plethora of internal upgrades alongside a larger turbo. Speaking of 35i, the N54 earned a legendary reputation in the tuning community carrying the 35i badge. These B48’s have a lot to live up to.
Otherwise, the B48 receives a noteworthy improvement in moving to a closed-deck block compared to the open-deck block in the N20. However, compression also increases on the B48 which isn’t the greatest for strength on boosted engines. It’s working for the B58, though. The N20 never earned a great reputation for strength. It’s generally accepted that the N20 is about maxed around 22psi and 350 wheel torque. The limits of the B48 are still rather unknown. Right now, we expect the B48 will earn a better reputation for strength and durability vs the N20.
BMW N20 vs B48 Reliability
Expect both the N20 and B48 to be reliable engines. The N20 does have a well known problem in the timing chain. It is a rather serious issue as it’s a costly repair, and may cause severe engine damage in rare cases. Otherwise, the N20 is plagued by typical BMW issues. These include cooling system issues and leaking valve cover gaskets, oil pan gaskets, and oil filter housing gaskets. Though, these issues usually don’t pop up until 80,000 – 100,000+ miles.
So far, the B48 appears the more reliable engine. The B48 is without any serious common problems to date. Although, we expect the B48 will eventually suffer similar common problems as the N20, less the timing chain. That is not to say either engine is unreliable. Gasket oil leaks can be expensive repairs at the shop. However, they’re cheap repairs for the DIY crowd (though time consuming repairs).
BMW N20 vs B48 Final Thoughts
As we’ve already mentioned throughout, the N20 and B48 are impressive performance engines for their size. Both can make over 300whp with tunes and basic bolt-ons. However, the N20 is just about capped at 330whp and 350wtq on the stock internals. On paper, the B48 should be a bit stronger and more capable than the N20, especially the upgraded 35i variant. Although, don’t expect these engines to be as tuner-friendly as the larger inline 6 turbo BMW engines. Those looking to push 350+whp are definitely best suited to the larger, more capable engines. That is not at all a knock to the N20 or B48, but it is reality.
Otherwise, the N20 and B48 are both relatively reliable engines. Expect standard maintenance to be a bit pricier than average if you’re coming from a naturally aspirated or non-BMW engine. Especially tuned and modded N20 or B48 engines. Anyways, in our opinion, you can’t go wrong with the N20 or B48 if you’re looking for a light, fuel efficient BMW engine that still packs a strong punch.
What are your thoughts and experiences with the N20 and/or B48? Leave a comment and let us know!
Что лучше n20 или b48 bmw
Good evening.
I am planning to purchase either 328 or 330.
Now, after some research, I understand that the 330 has B48 engine vs N20 on 328.
With that being said, I'm reading and while B48 is considered to be a better engine, to my surprise the chain and Vanos are on the back of the engine?!
Does that mean (let's forget about chain) if Vanos needs to be serviced/replaced, an engine will need to be dropped?! Meaning more $$$ for similar procedure that could cost much less on N20.
Please let me know that I am wrong.
What was the rational to place it in the back?
Appreciate any feedback.
Timing chain was moved to the rear of the Bxx engines to reduce oscillations. Makes for a smoother operation, which should theoretically help it last longer. Servicing it will definitely be an engine-out procedure.
I’m not sure why VANOS was moved to the rear. The dealers have a special tool kit that can service both units without removing the engine, though.
I like my B46. It currently has about 45,000 miles and has been impeccably reliable.
Sweeney921 |
View Public Profile |
Find More Posts by Sweeney921 |
Timing chain was moved to the rear of the Bxx engines to reduce oscillations. Makes for a smoother operation, which should theoretically help it last longer. Servicing it will definitely be an engine-out procedure.
I'm not sure why VANOS was moved to the rear. The dealers have a special tool kit that can service both units without removing the engine, though.
I like my B46. It currently has about 45,000 miles and has been impeccably reliable.
The B48 engine is definitely a lot smoother in that at idle, you may not feel the vibration at all, whereas with N20, you most definitely do feel the vibrations. B48 feels more refined, but when I put the pedal to the metal, it took a little longer for turbo to spool up and the car to actually go compared to my N20.
This is all just based on personal experience from driving B48 330i for roughly 2 weeks in total.
Basically, I’d say B48 is definitely the one to go for a more quiet and smooth driving experience.
eddymerckx3 |
View Public Profile |
Find More Posts by eddymerckx3 |
MotorTrend in 2017, reviewing the LCI 330i:
TRACK PERFORMANCE & FUEL ECONOMY
For its class, the power output of the new 330i engine (248 hp/258 lb-ft of torque) is middle of the road. On the low end, the Infiniti Q50 2.0t offers 208 hp, and on the high end lies the Alfa Romeo Giulia at 280 hp. We believe BMW went for smoothness and linearity instead of break-neck performance because when this engine and the 8HP50 eight-speed automatic are combined, it’s sweetheart marriage. Quieter and smoother than the outgoing 328i’s turbo-four, many people might even mistake this small turbocharged four-cylinder for the eminently smooth, linear, naturally aspirated straight-six for which the E36/E46/E90 were once known. Also, the transmission calibration is top notch with smooth, refined upshifts and rightly timed downshifts that include matched-revs throttle blips when done manually. We are very pleased with the easily located/actuated console-mounted drive-mode toggle (Eco Pro, Comfort, Sport, and Sport+) that makes noticeable changes to the driveline, plus the short-cuts to access more inspired progress (sport Drive, a manual gate on the shift stub, and shift paddles) that technical director Frank Markus often likens to holding pants up with "belt, suspenders, and Sansabelt." Altogether, this is perhaps the most seamlessly integrated turbo-four and automatic in the segment, even if it’s not the most powerful.
Nine Motor Trend staffers drove the car, and all were impressed with the new engine and driveline. "It still feels like there’s something more than a turbo-four under the hood to me," said associate online editor Alex Nishimoto. "The engine just pulls and pulls. The transmission does a nice job of choosing the right gear for the job."
In normal driving, the sound of the engine is muted and distant. But if you happen to be standing next to the car or inside with the windows down, the clatter of the fuel injectors makes the engine sound like a diesel. Regarding the common engine stop-start integration, we all felt it was quick to light the engine and among the least upsetting to the cabin�more so than the 328i. Again, integration and refinement are now king."
—2019 F31 330ix Individual — Champagne Quartz / Coral Red (M-sport, Exec, Premium, Track)
—2002 S54 M Coup� — Steel Gray / Dark Gray /Black